Ook geluid werd me met de paplepel ingegoten door mijn oude heer, die meerdere band- en cassetterecorders had. En muziek.. recordersZodra een beatles single uit was hadden wij die in huis. En er was een piano, waar moeders af & toe wat op speelde en op mijn 10e ging ik op gitaarles, geen groot succes. Later, begin jaren 70, na de verhuizing van Voorburg naar Steenwijkerwold nog een keer gepoogd met klassiek gitaar, maar noten lezen en studeren was niets voor mij.

Geluid

Ook geluid werd me met de paplepel ingegoten door mijn oude heer, die meerdere band- en cassetterecorders had. De oudste, een Philips van 1954 heb ik nog steeds en die doet het ook nog. En muziek.. zodra een Beatles single uit was hadden wij die in huis. En er was een piano, waar moeders af & toe wat op speelde en op mijn 10e ging ik op gitaarles, geen groot succes. Later, begin jaren 70, na de verhuizing van Voorburg naar Steenwijkerwold heb ik het nog een keer geprobeerd met klassiek gitaar, maar noten lezen en studeren was niets voor mij. Broer Hans riep als kleuter altijd dat hij later; 'met de bekkens' zou gaan. Inmiddels was hij dus drummer en ging ik regelmatig met hem mee naar Steenwijk waar hij oefende met zijn bandje. Op een dag kocht ik dus bij Jan de Vries een basgitaar en veranderde ik mijn naam in Bass. Bij dat bandje van Hans zag en hoorde ik Piet van Buiten elektrische gitaar spelen en al gauw wilde ik dat ook. En zo kwamen er elektrische gitaren en versterkers enzomeer en natuurlijk waren er nog steeds die bandrecorders.

Opname

In 1977 kocht ik een Teac A3340 en kon ik viersporen opnames maken. Van mijn eigen bandje, de SB band (Schaadt het niet dan baat het niet) en later ook 'demo's' voor andere bandjes uit de buurt en ook voor oude vrienden uit het wilde westen. The Funny Farm ging de 'studio' heten, het was een schuurtje naast het boerderijtje van moeder in Paasloo. In 1982 maakte ik met broer Hans in eigen beheer een LP onder de naam: Top Dogs? Op een bloedhete zomerdag konden we vriend William ten Kate strikken om een clipje van het nummer 'The poët' te maken.

Later en nu

Video zorgde er grotendeels voor dat het geluid opnemen naar de achtergrond ging. In 1995, het bleef jeuken, startte ik nog een keer een 16 sporen studio op in Steenwijk maar ik had het veel te druk, dus dat heeft niet veel gedaan. En sinds ik in Oldemarkt woon en werk is het er weer, in de computer nu, 16 sporen, Cubase. Voornamelijk momenteel in gebruik om opnames van mijn band, Maxless te maken. Maar af & toe ook voor anderen.